onsdag 16 november 2011

Harry Potter-frågor

Snodde lite frågor från Hanna (som snodde från nån annan). Ni känner säkert redan till mina svar, men kul för mig iaf!

Vilket elevhem skulle du tillhöra?
Har sedan den gamla Hogwarts.nu-tiden ansett mig tillhöra Ravenclaw, och göra det fortfarande. Pottermore kan säga vad det vill, men jag tror hatten skulle se mer till, tja, vad vet jag, det faktum att jag gillar att lära mig saker och älskar onödigt vetande än vad jag svarade på ljudgående frågor som "höger eller vänster?". Jag har massvis med Gryffindor-egenskaper också, men det betyder ju inte att jag bara passar där (i så fall skulle ju Hermione hamnat i Ravenclaw om man bara gick på det mest uppenbara).

Vilket djur skulle min Patronus vara?
Alltså jag brukar ju säga en okapi, för jag tycker de är så hilarious djur. Jag har en t-shirt jag gjort själv med texten "Expecto Patronum" där jag har gjort siluetten av en okapi med silvrig färg, så jag borde ju vidhålla det... men det finns en väldigt stor chans att min patronus är en ko också (eller möjligen en älg, men ko känns mest troligast). Jag älskar kor. Man blir så glad när man får umgås med dem! Misstänker dock att en ko bara skulle stå där och se dum ut när dementorerna kom, så tänker mig att en okapi vore bättre ändå.

Vilket skulle vara mitt favoritämne på Hogwarts?
Skötsel och vård av magiska djur är glasklart en favorit. Har alltid gillat det, men helt ärligt skulle jag nog inte gilla Hagrid sådär jättemycket som lärare. Fast det får man väl egentligen inte säga. Jag tror faktiskt att jag skulle gilla Örtläran också, med tanke på att jag faktiskt gillar att lära mig om vanliga blommor nu i skolan, och magiska blommor skulle ju vara ännu roligare!

Favoritplats i Harry Potters universum?
Jäklar... svår fråga. Jag tror inte jag har någon. Det är inte riktigt platserna i Harry Potter jag gillar, det är allt annat.

Dina favorit citat?
"Ta en kaka, Potter."

"Give her hell from us, Peeves."

Favorithändelse i böckerna?
Det finns huuur många awesome grejer som helst i böckerna, där folk är allmänt kick-ass, asroliga, humlesnurriga, osv, men om jag måste välja en är det nog det som (om jag minns rätt) fick mig att skrika "YES!" (eller något liknande) första gången jag läste det: när Percy dyker upp i slutstriden och bara "är jag för sen?". Älskar det.

Favoritkaraktär?
Jag ändrar fan favorit hela tiden. När jag var liten (typ mellan tredje och femte boken) var Sirius Black min absoluta favoritkaraktär, men sen tröttnade jag på honom. Jag älskar förstås Humlesnurr också, trots att alla tycker att han är en manipulerande gubbe ("you kept him alive just so he could die at the right moment!?" - "Merlin's beard! I should've killed him when he was a kid to save him all the trouble..."), men varje gång jag läser om böckerna får jag typ en ny favorit (Kingsley Shacklebolt, McGonnagall), så det är svårt att svara på.

Därför brukar jag säga Den flygande bilen, för den blir så awesome när den blir helt förvildad och flyr ut i Den förbjudna skogen! Är skitbitter för att den inte fick vara med i sjuan, och inte blev det bättre när jag hörde att Rowling ville ha med den men ändrade sig i sista stund!? Hade älskat om bilen kommit körandes genom skogen och dött heroiskt när den försökte krascha in i Voldemort (den hade kunnat döda någon annan dödsätare i farten eller nåt). Men icke då...

True story.

2 kommentarer:

hanna sa...

Nu blev jag också pissed för att bilen inte fick dö hjältedöden!

Ell sa...

JAG VET!!!