söndag 15 juni 2014

Vad ska du läsa i sommar?

Jag har länge sett Chriss vara på frågor från Annikas litteratur- och kulturblogg, frågor från något som hon kallar för Bokbloggsjerka som pågår under helgerna, och nu kände jag ett behov av att faktiskt svara själv... eftersom frågan om vad jag ska läsa i sommar är så rolig!

Jag kör ju Allys sommarutmaning Bokyatzy i år igen, fast jag använder mig av de gamla reglerna eftersom jag och Fuzzy började redan 1 juni och jag redan plockat ut en bok med ett ansikte i närbild att läsa, och det är inte med i de nya reglerna. Kanske gör Fuzzy och jag en egen version med båda årens yatzy, jag vet inte rikigt.

Hur som helst, jag har redan fått lite poäng, bland annat genom att läsa en följetong (Firelight-serien, som jag inte direkt rekommenderar), läsa om en bok, och läsa klart en tidigare påbörjade bok. Sedan försöker jag ge mig på fyra av de större utmaningarna: genresommar, tung litteratursommar, sommarpaket och lätt sommar.

Jag har redan halva genresommar avklarade, med Cucko's Calling, Den tomma stolen och Coming Clean, nu fattas bara tredje Game of Thrones-boken som fantasy, någon Sherlock Holmes-bok som en klassiker, och en diktsamling av Tolkien för lyriken (som dessvärre tappats bort av biblioteket)...

Men biblioteket hade iaf några av böckerna jag ville ha!
Som det ser ut nu kommer jag att ha läst 21 böcker i slutet av yatzyt, men vi får se om jag hinner med alla jag har planerat, eller om jag får lägga till några.

Hur som helst så har jag planer på att läsa massor i sommar, vilket är niiiice.

True story.

6 kommentarer:

Monika sa...

Läsa mycket är ett bra mål :)

Hanneles bokparadis sa...

man kan väl aldrig läsa för mycket :)

Ewa K sa...

Jag ofta besviken då jag inte hinner läsa det jag föresatt mig. Därför är jag lite försiktig när jag sätter mina mål.

Zelly sa...

Cuckoo´s calling vill jag så gärna läsa.

Chriss sa...

Mmmm, böcker... Cucko's Calling tyckte jag var nice! :D Jag funderade också på att köra bokyatzy, men kände att jag inte orkade... X)

Freja sa...

Jag har en hel hög med böcker här hemma, både nya och hyllvärmare, så jag väljer efter vad jag känner för, inga direkta planer för sommarens läsning.