tisdag 11 maj 2010

Attention span of a three year-old

Bild irrelevant, men rolig. :D

Jag borde blogga om mitt spännande liv, men det händer inget, så jag fortsätter att blogga om mina i-landsproblem:

Hur håller man sig koncentrerad på en tre timmar lång föreläsning egentligen!?

Jag vet inte om jag har fler bokstäver än de flesta, men det känns nästan så på föreläsningarna för jag tappar fokus på en gång. Och man tror kanske att det är twitters fel, men även när jag lägger ifrån mig mobilen kan jag inte lyssna mer än trettio sekunder innan jag börjar tänka på något annat.

Idag testade jag att anteckna nästan hela tiden (trots att föreläsaren sagt att man inte lär sig något när man gör det: FU YOU, jag lär mig typ bara grejer jag skrivit ner själv), och då lyckades jag hålla fokus i typ trettio minuters-perioder. Men långt ifrån de tre timmar man ska.

Rargh. Några tips?

True story.

P.S. Över huvud taget tycker jag tre timmars-pass är konstigt när forskning visat att man kan lyssna koncentrerat på någon i typ 4 minuter innan hjärnan kopplar av. D.S.

7 kommentarer:

Trams sa...

Jag har aldrig lyckats hålla mig fokuserad på en föreläsning jag börjar tänka på annat på en gång. Och jag är mindre fokuserad om jag antecknar. Jag behöver skriva ned saker för att lära mig men jag kan inte skriva och koncentrera mig på vad som sägs samtidigt. Vilket oftast leder till att jag inte har en aning om vad anteckningarna betyder. Så jag har gett upp att anteckna. XP

Men om någon någonstans vet hur man kan hålla sig fokuserad skulle jag vilja veta det.

Chriss sa...

Ha, idag tror jag att jag lyssnade fokuserat i ungefär tio minuter innan jag gav upp och lät min hjärna svepa iväg mig...

Men jag vet inte, jag har aldrig varit bra på att lyssna på folk som pratar länge, och jag lär mig inget av att lyssna på folk heller; jag måste läsa det själv oftast.

Jag brukar lösa sudoku, skriva på berättelser eller smsa folk för att överleva mina föreläsningar!

Zackrisson sa...

Jag vet inte. Jag klarade mig förra året för att vi hade rast mitt i alla föreläsningar. Utöver det, typ... se till att ha ätit innan och ät något sockrigt man blir piggare av typ mitt i?

Och när det gäller anteckningar, skriv bara nyckelord som man utvecklar precis efteråt. Mer orkar man inte under föreläsningen och utvecklar man inte glömmer man lätt bort jättemycket utöver enstaka ord (se Johan Faust XD ).

Svedski sa...

Jag har jättesvårt för det där... Vi har ju föreläsningar på två timmar med akademisk kvart, dvs t ex från 10-12. Då börjar föreläsningen/övningen 10.15 och håller på till 11.00, sen rast till 11.15 och lektion till 12.00. Två 45-minuterspass alltså. Men jag har svårt att koncentrera mig. När jag suttit och nålbundit har det funkat rätt bra däremot. Det är nått som sysselsätter händerna och min rastlöshet, medan huvudet kan ägna sig till föreläsaren.

Men jag är på jakt efter nått nytt. Jag tappar koncentrationen så superlätt. När jag kollar på film eller teater eller lyssnar på folk. Skitirriterande.

Jag brukar läsa tidningen, lösa sudoku, rita eller sitta och pilla med minidatorn, men allt det får mig att tappa koncentrationen helt och hållet.

Men jag rekomenderar nån form av handarbete som man inte behöver koncentrera sig på (det funkar t ex inte om jag måste räkna maskor med nålbindningen, men annars kan jag nålbinda i sömnen). Typ.

//Solse

Ell sa...

Hjälp, vad med kommentarer!

Trams: Själv funkar det om jag antecknar lagom mycket. Man måste skriva fort och koncist typ, då lyssnar jag på vad som sägs, men jag hinner inte göra annat. Problemet är ju att man inte ORKAR göra det hur länge som helst...

Chriss: Ungefär så gör jag med. XP Och jag håller med om att lära sig, det är MYCKET lättare att läsa och skriva ner saker självt än att lyssna. Men det känns ju som att man ska gå på föreläsningarna och då borde man ju försöka lyssna...

Zackrid: Vi har raster, men det hjälper inte! Jag tappar fokus ändå. Det skulle funka om vi hade rast var tionde minut, men det går ju liksom inte.

Och jag kan inte med nyckelord. Jag fattar aldrig vad jag menar med dem så jag måste skriva hela meningar för att få det att makea sense...

Svedski: Så hade vi på fysiken - och det fungerade ganska bra. Men då skriver föreläsaren mycket på tavlan så då var man hela tiden tvungen att anteckna, och då gick det ganska bra. Nu skrivs vääldigt lite på tavlan dock, och då är problemet...

Jo, jag tror du har rätt om att man måste hålla händerna sysselsatta. Synd att jag inte håller på med något hantverkigt... XP

Svedski sa...

Tips nr två är mindmap. Har försökt det några gånger, men jag tror det tar ett tag innan man lär sig använda det. Å andra sidan har du nått att koncentrera dig på då. Å tredje sidan sa du att du hade svårt med nyckelord, och det är väl tanken att mindmaps ska bestå av nyckelord, men det kanske kan vara värt att försöka i alla fall.

Äh, i värsta fall få du sitta och bara göra en superlång fläta eller fingerpåta oändligt långa påtningar, eller var de nu heter...

//alecous

Ell sa...

Jag har tyvärr väldigt svårt för mindmaps, och speciellt eftersom nyckelord inte är min grej. Det är synd, för mindmap låter ju som en så bra grej, men det är det inte...

HAHA, ja, jag får göra det. Eller rita cirklar...