onsdag 19 oktober 2005

Genus

Jag kan lika gärna varna er nu: det här inlägget kan tolkas som väldigt sexistiskt. Inte för att jag tänker sätta mig och dissa något av könen, men vissa människor blir upprörda om man pratar om skillnader på killar och tjejer. Så, även om jag kommer att hävda att det finns skillnader, tänker jag inte säga något om varför. Så, nu är ni varnade.

Det här med skor! Det här med kläder! Seriöst, varje gång jag ska köpa typ jeans är det som ett litet Mission: Impossible i sig självt. Det tar år innan jag hittar något som passar, ser snyggt ut, och dessutom lever upp till mina förväntningar. Samma sak med skor, det brukar ta år att hitta något snyggt. Som passar. Och inte är Nike. Nu har jag iaf hittat min favorit skobutik: Ecco i Stockholm Quality Outlet. Mina två senaste par är köpta där, och jag älskar dem.

Det här är något som är typiskt tjejer, har jag förstått idag. Jag var nämligen med Zackrid när han köpte skor, och det var helt absurt! Han gick in i en affär, såg ett par snygga skor, provade dem, och sen köpte han dem. Man bara: hallå!? Så kan man väl inte göra!? Man kan ju inte ta första paret man hittar, tänk om det finns några snyggare?

Spanskman och Zackrid förstod inte mitt problem, men sen insåg vi att damavdelningen var sex gånger så stor som herravdelning, och jag insåg att jag inte skulle få någon sympati av killarna i den här frågan. De hävdade dessutom att samma sak gällde kläder, man bara gick in på det vanliga stället, plockade fram något passande, tog rätt storlek och köpte det. Tog köpet mer än två minuter hade man varit där för länge.

Det är ju absurt! Hur kan man leva så!? Hur kan man inte gå igenom åtminstone tre, fyra butiker innan man köper något? Tänk om man hittar något snyggare, eller billigare, eller på annat sätt bättre? Eller vad som helst: MAN KAN BARA INTE GÖRA SÅ. Hur skulle det se ut om alla bara köpte första bästa de kom över? Världen skulle ju bli helt störd!

Spanskman, Ludde och Zackrid hade dessutom uppenbara svårigheter att förstå varför min Willy Wonka-affisch som jag köpte via internet var så viktig för mig att få upp. Ludde tyckte att det bara var en affisch, och det kan man ju ändå inte ha något. Men hallå, det är faktiskt en affisch med JOHNNY DEPP. Fast de förstod ändå inte...

Så därför kändes det bättre när Zackrid och Jussi kom över och såg på Lost med mig och Spanskman. Jussi är ju en tjej, precis som jag, och vi förstod varandra! Vi talade samma språk när vi stod framför min fina affisch och studsade och pep av lycka, och hon förstod precis varför jag inte förstod hur man kan handla skor på det sättet som killarna gjorde. Det kändes bra, då slapp jag känna att jag var i ett främmande land.

Nej, jag tror helt enkelt att det finns några saker som bara kvinnor förstår. De tre viktigaste är Johnny Depp, choklad, och konsten att shoppa på rätt sätt. Ska jag nämna tre saker som killar förstår sig på så är det nog varandra, hur man slåss ordentligt, och varför det är så jäkla kul att pissa mönster i snön. Sånt får vi helt enkelt ta och acceptera fram tills att vi har krossat könsrollerna och fixat fram ett jämlikt samhälle.

Nu ska jag nog dreggla lite över min Willy Wonka-affisch (som bara är fin!), plugga lite till mitt grafisk form-prov och läsa The Lord of the Rings. Och ångra att jag käkade upp chokladen som jag fick av Spanskman (jag har mer och mer börjat uppskatta Euroshopper, eftersom jag börjat köpa den mer. Mer choklad för mindre money, liksom).

Over and out.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, var det det här du trodde var kontroversiellt?

Grattis, Spegelbollen. Du har just upptäckt konceptet könsroller. :P

För övrigt kan jag bara konstatera, som alltid, att jag är för okvinnlig för att vara tjej och för omanlig för att vara kille. Dvs jag köper skor som nämnda herrar i inlägget, men jag råkar faktiskt gilla choklad.

Ell sa...

Jag har faktiskt känt till könsroller, jag hade bara hoppats att någon skulle bli provocerad. Får nog visa det för Mye eller nåt. :P

Du kan lära dig att pissa mönster i snön, det vore lite roligt. ;)

Anonym sa...

Du gör bara detta för att få uppmärksamhet. :P

Ell sa...

Klart jag gör! Jag gillar uppmärksamhet, det är trevligt! :)