fredag 30 december 2016

Review: M varken mer eller mindre

M varken mer eller mindre M varken mer eller mindre by Petra Backström
My rating: 3 of 5 stars

Jag såg en tumblr post som typ sa "hur kan man läsa en bok i första personsperspektiv och inte sympatisera med huvudpersonen? Du är i deras huvud, du läser deras tankar, du måste vara på deras sida!" och det är bullshit och den här boken betonar verkligen det. Jag gillar inte huvudpersonen. Jag har väldigt svårt att relater till någon som inte måste arbeta eller plugga eller göra någonting förutom att ligga runt och vara dryg mot alla.

Jag hatar att säga det men det jag gillade mest med boken var snubbarna hon dejtar, för de påminde mig på olika sätt om snubbar jag dejtat. Inte på bra sätt (för det mesta inte på bra sätt ... av obvious anledningar kan jag inte påstå att jag motsätter mig hennes slutliga val), men det var de delarna som var intressanta att läsa. Det var dock rätt äckligt att hon låg med sina bästa kompis pappa, och att hon aldrig behövde erkänna det (men som sagt - hon är bortskämd, hon behöver aldrig erkänna någonting eller ta ansvar för någonting).

Jag antar att i slutändan kände jag inte att hon lärde sig någonting, och jag ser inte varför jag ska bry mig om huvudpersonen. Hon var inte särskilt trevlig eller lätt att tycka om.


True story.

Inga kommentarer: