torsdag 15 december 2016

Review: Tio över ett

Tio över ett Tio över ett by Ann-Helén Laestadius
My rating: 4 of 5 stars

Jag erkänner: jag ville hata den här boken eftersom jag fortfarande är arg för att Chriss inte ens nominerades till Augustpriset (YO I'M REAL HAPPY FOR YOU AND I'MMA LET YOU FINSH ...), men okej, det är inte den här bokens fel.

Det är en bra bok och den förtjänade att vinna, tror jag. Den undvek en del tropes jag verkligen hatar i YA-böcker nuförtiden: psykologen var bra på sitt jobb och hjälpte faktiskt, föräldrarna var inte onda eller dåliga de visste bara inte hur de skulle hantera sin dotters problem, och pojkvännen botade henne inte magiskt. Jämfört med den förra boken jag läste, där snubben mer eller mindre tvingade huvudpersonen att komma över sin rädsla, tyckte jag den här boken hanterade det mycket bra.

Jag har inga åsikter om flytten av Kiruna men jag bor inte där så varför skulle jag? Jag besökte staden och gruvan 2012 och det var nice. Det var kul att ha varit på platser där boken utspelade sig. :P


True story.

Inga kommentarer: