söndag 30 oktober 2016

Review: Nordiska Gudar och Hjältar

Nordiska Gudar och Hjältar

My rating: 3 of 5 stars

Jag köpte den här boken för några år sen i nån begagnat-hög, men förstod inte förrän förra veckan att det inte är en uppslagsbok utan bara en normal fackbok. Eftersom mitt NaNo-projekt fokuserar på nordisk mytologi, kändes det rimligt att sätta den högt på min att läsa-lista.

Den var rätt bra. Jag gillade att få en mer historisk kontext på myter och hur de påverkar oss idag (ehh, mest genom namn som blivit kvar). Det var också roligt med alla berättelser om folk som försökt beålla sin tro på den gamla gudarna när den nya dykt upp, speciellt när historierna accepterar att det finns flera gudar, även om det förstås bara är meningen att man ska tro på *den enda*.

Fast boken förutsätter att man ska kunna många av myterna sedan innan och förklarar inte alltid vad den pratar om, så det var lättare för mig att hänga med i de myter som handlar om gudar eftersom jag kan dem, snarare än hjältesagorna, för de är jag inte lika bekant med. Men ändå. Spännande läsning!


True story.

Inga kommentarer: