söndag 23 oktober 2016

Review: Where Am I Now?: True Stories of Girlhood and Accidental Fame

Where Am I Now?: True Stories of Girlhood and Accidental Fame

My rating: 4 of 5 stars

Så här är någonting ni kanske inte vet om mig: jag var aldrig en känd filmstjärna när jag var liten. Jag vet, chockerande, eller hur? Jag spelade inte en söt tjej i några filmer och jag förstår om det låter helt otroligt, men det är sant. Mara Wilson, å andra sidan, gjorde det.

Man skulle kunna tro att det gör hennes liv olikt mitt på alla sätt, men nej, det jag gillade med den här boken var faktiskt hur relaterbar den är. Hon gör ett så bra jobb med att beskriva sina rädslor och ångestkänslor, och hur de hemsökt henne större delen av livet. Jag tror de flesta kan relatera till det, även de av oss som inte har lika mycket ångest.

Det finns också några riktigt sorgliga bitar i boken, som handlar om hennes mammas och Robin Williams död (dödar?), men de delarna är jättevälskrivna och hjärtskärande. Jag gillade också att läsa om hennes förhållande med sin syster, och även om jag har en bra relation till min lillasyster, fick den delen mig verkligen att avundas Mara och Anna. Att Skypea när man gör vanliga grejer som att baka eller måla naglarna verkar så mysigt.

Jag hade lite problem med att hålla koll på tidslinjen och vad som hände i show choir och grejer. Jag kan visst inte tillräckligt mycket om amerikansk kultur för det, verkar det som (jag menar, jag såg aldrig på Glee). Men ändå, en väldigt bra bok om en före detta (typ) skådespelerska som jag tror de flesta i min ålder minns från vår barndom.