tisdag 8 mars 2016

Review: Begravda i himlen: En extraordinär berättelse om K2:s dödligaste dag

Begravda i himlen: En extraordinär berättelse om K2:s dödligaste dag Begravda i himlen: En extraordinär berättelse om K2:s dödligaste dag by Peter Zuckerman
My rating: 3 of 5 stars

Jag ändrade min åsikt om den här boken ett par gånger. Först var jag taggad för yaaay, den handlar om sherpas, de vanligtvis bortglömda hjältarna när det kommer till bergsklättring, men en av de första grejerna som sägs är att "nervägen är den säkraste delen av klättringen" och WTF. Okej, i kontext menade de att det är säkrare att klättra ner för The Bottleneck eftersom det säkraste är att vara där så kort tid som möjligt och det går snabbare neråt, men som generellt statement funkar det inte och det nämns ingenstans i boken att de flesta dör på vägen ner från toppen, vilket, eh, är rätt viktigt?

Men sen gillade jag verkligen sherpornas historia och när man fick veta mer om Chhiring och Pasang. Man förstås liksom varför de gör det de gör, hur de behandlas av klättrare/turister, lite om vad som händer i regionen och sådär. Så den biten var bra.

Jag tyckte det var lite konstigt att de inte ens presenterar Chhirings grupp ordentligt, okej att de nämner Fredrik Sträng några gånger för han har pratat mycket om sina erfarenheter där uppe, men det nämns liksom aldrig att han är med i samma expedition som Chhiring, och Chris Klinke nämns knappt över huvud taget. Jag vet inte varför det stör mig, det bara gör det.

Detsamma gäller hur några av faktan som presenteras, för jag har läst massor om den här olyckan (eller vad säger man??? Det är väl snarare en serie olyckor) och grejen är ju att det är väldigt oklart vad som hände. Av massa anledningar. Fast sen fanns det väldigt bra kommentarer och fotnötter som förklarade källan för allt de påstår i boken, det är iaf uppenbart att de gjort sin research så jag antar att jag kan förlåta dem för det.

Men jag gillade den ändå. Nu tänker jag läsa mer om Everestkatastrofen 1996, för jag råkade beställa tre böcker om den förra veckan. Ooops.