lördag 26 mars 2016

Fördelarna med att din BFF blir utgiven

För länge sedan, när Chriss pratade om sin väg till utgivning, skrev jag ett inlägg om hur det var att vara avundsjuk, där jag nämnde att det också fanns fördelar med att ens BFF blir utgiven och inte en själv. Nu när jag sitter på jobbet, två dagar efter Chriss releasefest, känns det som att det är dags att skriva det inlägget!

Den största fördelen är ju att du kan skryta hejdlöst. Skryt är inte den mest attraktiva av egenskaper ... när det handlar om en själv alltså. Ja, ja, jantelagen är hemsk, vi svenskar måste bli bättre på att framhäva oss själva BLA BLA BLA gå och prata med nån centerpartist om det där. Faktum är att det är tråkigt med folk som skryter. Om sig själva.

Att skryta om sin bästis å andra sidan? Go fucking nuts. Man kan vara hur jävla taggad som helst och ba "MIN BÄSTIS HAR SKRIVIT DEN BÄSTA BOKEN EVEEER NI MÅSTE LÄSA". Och vet ni vad det bästa är? Att folk blir taggade tillbaka! Jag har hört från säkra källor att när man själv försöker skryta lite om att ens bok ska ges ut försöker folk alltid downplay, typ "mmm, jaha, då är det väl självutgivning, va?", men när man skryter om sin bästis är reaktionen alltid "SHIT VAD COOLT vad heter den jag ska lätt köpa den när den kommer ut". Without fail.

Plus, som Trams upptäckt, att det funkar skitbra att dodga jobbiga frågor från sin familj. "Varför har du inget jobb? När ska du skaffa pojkvän? Hur går det med din utbildning?" man ba "ehh, jo, alltså, HAR DU HÖRT ATT CHRISS SKA GE UT EN BOK?". Funkar alltid.

Dessutom lär man sig jävligt mycket om bokbranschen. Om du läser det här utan att känna någon som gett ut en bok eller ha läst på som fan så lovar jag att allt du inbillar dig om bokbranschen är fel. Visste du till exempel att man som författare bara för betalt en gång om året? Att man planerar sin egen releasefest? Att du bara kan bli med i författarförbundet och räknas som författare när du gett ut två böcker? Jag hade ingen aning.

Okej, en del av de grejerna har jag lärt mig eftersom Chriss förutom att bli utgiven författare även läst förlagskunskap och jobbar som korrekturläsare: hon kan med andra ord bokbranschen. Men det är även en del saker som jag lärt mig nu bara genom att se hur allt går till när hennes bok kommer ut. Att boken släpps ett visst datum och recenseras ett helt annat datum, något senare, var också helt nytt för mig. Faktum är att typ allt är helt nytt för mig, men jag tror helt klart det är sånt jag kommer ha nytta om (när) jag själv blir utgiven. Man vet mer vad man förväntar sig, liksom!

Jag inser att jag egentligen bara har två fördelar med det här när man sammanfattar det, skryt och kunskap, men alltså det är två sjukt bra fördelar. Fatta om ens egen bok blev utgiven, fatta hur stressad man skulle vara över om folk gillade den och om den skulle sälja bra och att man måste ta dåliga recensioner med gott humör ... det behöver man inte när det gäller nån annan. Jag är övertygad om att Chriss bok kommer sälja bra, om att den är amazing, och ser jag nån som ger den annat än 4 stjärnor kan jag bli skitsur för det rör inte min bok. Det rör Chriss bok, och fuckar du med den så fuckar du med mig, så att säga.

Så jag rekommenderar helt klart den vägen. Skaffa talangfulla vänner.

True story.

Inga kommentarer: