lördag 23 december 2006

Dan före dan

Dan före dan, och nu stressar vi som djur
Har du köpt alla klappar? – Ja! – Vilken tur…
Och jag vaknar sist, och ingen stämning jag har
Men det är lugnt med det, för det är en dag kvar
Innan kvällen är över och natten tar vid
Kommer jag nog somna stilla i min egen julefrid

Lillasyster lider, har fått en ny insikt
Sedan början av sommaren har hon ökat i vikt
Kläderna hon valt kan hon omöjligt komma i
Och med stigande ångest blir det klädhysteri
En räd genom systerns garderob – hon kammar noll
Hur gick det här till, hon som hade sån koll!?
Ner för trappan, och rotar bland mammas kläder
Struntar blankt i om det passar med morgondagens väder

Tyst jag lämnar huset och lillasyster i sin nöd
Och drar mig mot ett ställe som i dessa tiden blir min död
Ett julfyllt centrum, utan tvekan Sveriges största
Fyllt utav människor som sista minuten-klappar törsta
På Guldfynd är fullt utav män, och åter män
Som handlar smycken åt frugan, syster och flickvän
När jag uträttat mitt ärende mot BR jag styr
Där stämningen är nog för att göra mig yr
En julklapp åt min pojkvän som dessutom inte var dyr
Och sedan jag till hemmets lugna vrår jag flyr

Lillasyster har löst sin klädkris till slut
Och bakar nu knäck – det har nog aldrig hänt förut
Lillebror inser att det att julen bankar på hans farstukvist
Drar med mig till ICA för att handla julklappar till sist
Lakrits till pappa, och en hemlis till mig
Jaha, det var ju trevligt, nu drar vi, tjohej.

Mamma hon stressar med julrim och mat
Pappa ser på TV och undviker tjat
På mitt rum är det verkstad där vi rimmar och har oss
Och viskar så tyst om andras klappar, förstås
Paketen de prasslar, och snörena trasslar
Rimmen går med nöd, för poesin den verkar död

Till middagen vi samlas och diskuterar traditioner
Om Ice Age, Kalle Anka, och liknande schabloner
Syster hon rapar och saknar allmänt vett
Såhär i juletider har man det inte särskilt lätt

Men snön ligger tyst på Nordpolens is
Och vi stressar och stressar på alla dessa vis
När kvällen har kommit, och TVn slås på
För att följa Kvarteret Skatan och julklappar få
Då finns där en stämning utan solen så gul
Och jag önskar er alla en riktigt god jul
That's enough of that shit.

2 kommentarer:

Chriss sa...

Haha, skitbra dikt! ^^

Anonym sa...

Haha! XD Grym dikt!