måndag 14 november 2016

Unfucked

En sak jag hatar, i den långa listan är över saker jag hatar och specifikt listan är över myter jag hatar om kreativa människor, är den där jävla bullshiten om att man för att vara kreativ också måste vara oorganiserad, stökig och allmänt kaosig. Okej, jag vet, ordning är bara för idioter och genier behärskar även kaos, bla bla bla, men alltså nej.

Ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag att ha det städat omkring. Jag vill ha tusen saker omkring mig, visst, men jag vill att var sak ska ha sin jävla plats och att det ändå ska finnas en ordning i kaoset. Jag vill inte ha damm överallt och jag lämnar aldrig disk över natten. Jag torkar av handfaten varje dag och spolar av badkaret efter att jag duschat. Jag vill liksom ha det städat omkring mig!

Bildkälla: http://www.laughteraustralia.com/
Det som revolutionerat mitt sätt att se på städning har absolut varit Unfuck Your Habitat, som menar på att det alltid går att göra någonting åt sitt kaos, att det är bättre att göra lite än att inte göra någonting, och att man inte städar för andra personer, man städar för sig själv. Idén att "åh nu får jag främmande, nu måste jag städa" är idiotisk för det antyder att du själv förtjänar att leva i en smuts som dina gäster inte bör se.

Anyway, det jag ville säga med inlägget var helt enkelt att pga jobb har jag inte hunnit städa på tre veckor och även om jag gör lite upkeep dagligen blir det rätt smutsigt ändå, speciellt under vinterhalvåret. Detta gör ju att jag själv blir stressad och omotiverad och allting känns bara jobbigt. Så idag fick jag ta en hel dag och tokstäda hela lägenheten (vilket UFYH visserligen är emot, men jaja) och allt känns så mycket bättre nu. Clean apartment, clean mind typ. Eller unfucked apartment, unfucked mind snarare.

Bildkälla: http://www.dispoproducts.com/

Dagens städtips för övrigt: om man inte får bort fläckar i badkaret eller handfaten kan man använda schampo.

Men för att återknyta till det här med kreativitet, jag fattar att folk säger såna saker för att kunna motivera att bo i ostädade lägenheter, men jag hatar att se såna citat för det får mig att känna mig som att det är något fel på mig, som att jag inte är tillräckligt kreativ och spontan och fantastisk för att få ägna mig åt typ skrivande, för om jag verkligen var en författare skulle jag bara skriva när musan infann sig och leva i en ostädad lägenhet med grejer över hela skrivbordet.

Fast så är det ju inte. För jag har ju varit fett kreativ idag också. Typ såhär kreativ:


Så jag antar att de som påstår att man inte kan vara kreativ och organiserad inte vet vad de pratar om. Till och med om det var Einstein som sa det.

True story.

Inga kommentarer: