torsdag 26 september 2013

Just 'cause you ain't paranoid doesn't mean they ain't out to get you

Förra veckan hade vi en föreläsning om Google Earth... vilket var precis så awesome som det låter. En snubbe snackade astaggat om hur mycket han älskade Google Earth och alla sett det brukas och missbrukas på. Första gången jag suttit på en föreläsning och hoppats att det inte skulle ta slut.

Så, nu ska jag vidarebefordra det jag lärt mig! 'Cause that's how I roll.

Anyway, det som jag tyckte var spännande var hur vissa länder censurerar Google Earth. Och ni ba jfc Ell, ALLA vet väl att det censureras hej vilt i de där farliga diktaturerna långt bort. Finns ens Google Earth i Kina, va??? Va??? (Jag har ingen aning.)

Men, censur av Google Earth är ingenting som händer i en galax långt långt borta, det händer... här faktiskt.

Det som kan vara relevant att veta är att det finns två sorters bilder på Google Earth: flygbilder och satellitbilder. Flygbilder över ett land har landet själv rätt att bestämma över vad som ska synas, men satellitbilder får man göra vad man vill med. Bascially, rymden är fri, rymden är fri!!

Det finns, förklarade den här föreläsaren, två sätt att censurera bilder på. Man kan köra den Nederländska approachen och pixelera bilderna... tja, om ni läser den artikeln har de faktiskt taggat ner lite sen dess. Såhär pixelerar de nu:
Bildkälla: Google Earth
Ni kan behöva klicka på bilden för att se någonting. Amsterdam slott är tydligt mer pixlat än övriga byggnader, för de vill inte att vi ska se det.

Bildkälla: Google Earth
Här är en tidigare bild, där slottet syns tydligt. Observera att båda är från Aerodata International Surveys, och jag har faktiskt ingen aning om varför båda bilderna inte är censurerade. Men ni förstår iaf vad en pixlad censurering innebär: man ser att någonting är där, men inte exakt vad.

(Om ni inte tror mig så hittar ni slottet genom att söka efter Dam Square i Google Earth)

Sånt sysslar vi dock inte med i Sverige. När vi censurerar skit, då censurerar vi det ordentligt!

Bildkälla: Google Earth
Här är en satellitbild från 2012 (ni kan se det om ni tittar på den centrerade texten längst ner, står det bara Digital Globe är det satellitbilder från fjärranalys företaget med samma namn) av FRAs högkvarter på Ekerö. Det är väldigt tillfredsställande att titta på dem, måste jag erkänna, men här kan ni speciellt lägga märke till de två parabolerna högst upp...

Bildkälla: Google Earth
...för på den här bilden från Lantmäteriet från 2008 är de inte där. Visst, säger ni, de kanske helt enkelt inte sattes upp förrän 2009 eller någonting, MEN...

Bildkälla: Google Earth
  ...på den här satellitbilden från 2007 är de där. Plockas parabolerna upp och ner med jämna mellanrum, eller döljer FRA någonting för oss...?

(Vill ni se efter själva, sök på Ekerö på Google Earth. FRA chillar på samma stora ö som Drottningholm slott.)

Okej, ni kanske tycker att det här är svaga bevis för att Lantmäteriets bilder censureras. Plus, det är två paraboler, who gives a fuck? Well, vänta lite så ska ni få se.

Bildkälla: Google Earth
Här har ni en bild på någon sorts militärbas på Muskö. Ser hyffsat diskret ut, får man väl säga. Jag hade inte tittat två gånger iaf om jag inte visste vad jag letade efter. Men det duger inte alltid när man vill vara hemlig...

Bildkälla: Google Earth
För jag menar, det bästa är ju om skiten inte syns alls! Satellitbilden är från 2009 och flygbilden från 2008, det verkar inte helt troligt att den här basen plötsligt har byggts till på bara ett år. Speciellt inte som...
Bildkälla: Google Earth
 ...vi tydligt ser att basen fortfarande fanns här så tidigt som 2003.

(Ni kan även se en ubåtshangar till höger i bilden, som inte heller syns hos Lantmäteriet. Vill ni se det här själva så får ni gå till Muskö och leta upp en del som heter Guldboda och där någonstans finns den.)

Så, who watches the watchmen? Nej, men seriöst, som föreläsaren så fint påpekade, att pixla en bild så att den inte syns är väl en sak, men att photoshoppa dit skog och faktiskt dölja sakerna som på Lantmäteriets bilder har faktiskt större konsekvenser... för hur vet man att någonting man tittar på faktiskt är sant i så fall?

För att summera: använd alltid Google Earths funktion för att se historiska foton när ni chillar runt (en mkt tydligt knapp med en klocka och en pil bakåt). Man kan förutom att hitta bilder med bättre kvalitet och se hur landskapet förändrats, faktiskt se om det är någonting som någon vill dölja...

True story.

1 kommentar:

Aston sa...

Det där är en ganska intressant text, och i den här frågan är jag benägen att hålla med staten, då Google inte bryr sig särskilt mycket alls om vad någon eller något tycker.
Jag praktiserade på kommunens stadsbyggnadskontor i våras, då arbetade jag mycket med kartritning inför ostlänken och använde flera olika konstiga program som jag inte kommer ihåg vad de hette, men det är sak samma. Poängen är att jag kan en hel del om kartor ;)
Vi har ju i alla tider censurerat bort det som inte ska visas, till exempel militära områden: http://i358.photobucket.com/albums/oo21/FFL82/flygfotton/IMGP4046.jpg är ett exempel. Att då Google väljer att visa bilderna rakt av tycker jag är något ganska allvarligt, eftersom det handlar om ett lands säkerhet (åtminstone när det gäller militären). Lantmäteriet som statlig myndighet gör ju bara det som de ska göra, de censurerar det som inte ska visas. Liksom, varför behöver man se en flygbild över ett militärt område utan att militären vad vem man är? Det verkar ju något skumt...
För övrigt så är lantmäteriets bilder mycket bättre än Googles ;)
Ursäkta att jag kommenterar ett nästan ett år gammalt inlägg...