lördag 19 mars 2016

Review: Into Thin Air: A Personal Account of the Mt. Everest Disaster

Into Thin Air: A Personal Account of the Mt. Everest Disaster Into Thin Air: A Personal Account of the Mt. Everest Disaster by Jon Krakauer
My rating: 5 of 5 stars

Så det här var en väldigt bra bok och jag är 20 år sen till partyt. Men jag var sju när den kom ut, give me a break.

Jag har läst en hel del om den här katastrofen, men på typ, Wikipedia, och så såg jag obv Everest-filmen i höstas. Det var intressant att se skillnaden mellan filmen och hur Krakaeur upplevde händelserna (jag måste läsa en hel del mer om ämnet innan jag kan påstå att jag vet vad som faktiskt hände). I filmen, som jag minns det, verkade det som att de lämnade Beck Weathers därför att det var mörkt och de inte kunde hitta honom, men i boken visste de precis var han var och att han levde, men de trodde inte att det fanns någonting de kunde göra för honom så de lämnade honom. Jag säger inte att de gjorde någonting fel, men jag minns inte att det var med i filmen och om det inte var det så förstår jag nog varför. Det är svårt att få det att framstå som en sympatisk handling på film.

Krakauer nämner att många var emot att han skrev en bok så kort tid efter händelserna, och jag kan verkligen förstå varför. Sex månader är inte tillräckligt lång tid för att processa någonting sånt, och boken slutar inte direkt lyckligt, med att författaren har fått nån sorts avslut eller fått lite distans mellan sig själv och händelserna. Slutet är deprimenade, ärligt talat, mer i stil med "jag kommer aldrig komma över det här och saker kommer aldrig bli bättre". Men det är också en av anledningarna till att den är så bra, att den är så rå och ärlig.

Den är också välskriven och presenterat händelserna i en logisk ordning, i ordningen som Krakauer upplevde dem när de hände ... och sen går den och rättar till saker som var fel i efterhand (som typ var Andy Harris befann sig någonstans). Man blir inte förvirrad, man känner sig inte som att någon ljugit för en, men det ger en bra inblick i hur förvirrade saker var och hur lätt det är med missupfattningar. Den sista bite av boken är ett post scriptum som handlar om Anatoli Boukreev och jag har en del tankar om det men eftersom jag ska läsa hans bok The Climb snart (den och Beck Weather's Left For Dead ligger i min att läsa-hög) så väntar jag tills jag läst den.

Av någon anledning jag inte kan förklara älskar jag omslaget till boken.