fredag 19 april 2013

Storkar

Har skrivit ett arbete om storkar den här veckan, så nu tänkte jag delge den roligaste storkfaktan jag hittat:
  • Det finns svart stork och vit stork i Europa. Den svarta storken är förstås aningen mer badass.

Bildkälla: http://www.sverigesfaglar.se/

  • Den vita storken var under 1800-talet en symbol för lycka och välstånd, och det ansågs föra tur med sig att ha en stork häckandes på gården. Eftersom man på den tiden inte kunde prata om sex började man istället säga till barnen att storken kom med bebisar.

  • Den svarta storken däremot ansågs vara en budbärare från dödsriket. Den går även under namnet Odensvalan. As I said, lite mer badass.

  • Av någon anledning vill vi bara återinföra vit stork i landet. Oklart varför. Möjligen fågelrasism.

  • Den vanligaste dödsorsaken bland vuxna storkar är att de flyger in i elledningar och brinner upp

  • ...pga detta har man nu slutat odla under elledningar för om en brinnande stork ramlar ner i ens odling kan hela fältet brinna upp

  • Varje år samlas alla storkar som bor i närheten av varandra till ett möte innan de flyger söderut

  • Storkar äter typ bara levande föda, som grodor, insekter, SORKAR och fucking andra fåglar

  • Storkar har lätt för att attraheras av sina nära släktingar, så det finns rätt stor risk för inavel
  • Jag är inte helt säker på att jag tycker vi ska införa storken i Sverige igen, jag tycker de verkar alldeles för organiserade och det skulle inte förvåna mig om de börjar käka små barn också om de redan äter sorkar och fåglar
Nu har ni lärt er lite om storkar! Det har varit dagens biologi-PSA.

True story.

Inga kommentarer: