tisdag 21 juli 2015

Pinterest

För några dagar sedan tänkte jag på hur jag skulle vilja göra en mapp med inspirerande bilder till det jag skriver, typ som folk gör på pinterest, och efter att jag tänkt klart tanken slog det mig att om det var pinterest jag vill ha borde jag kanske bita i det sura äpplet och bara skaffa skiten.

Sagt och gjort:

https://www.pinterest.com/Spegelboll/
So far, so good. Jag har börjat styra upp boards för lite olika berättelser: De döda bits inte (den jag just blev klar med andra utkastet till) är väldigt lätt att hitta bilder till för jag har väldigt färgstarka karaktärer och miljöer med i den. De andra är lite svårare, men det går och det är roligt att leta.

Lite för kul? Det har hänt några gånger de senaste dagarna att jag börjar leta efter den perfekta bilden för att illustrera mitt skrivande istället FÖR att skriva, så nu försöker jag belöna mig själv med pinterest efter att ha skrivit snarare än tvärtom. Det funkar rätt bra! (Samtidigt har jag också börjat skapa berättelsespecifika spellistor på Spotify ... fast de vet jag inte om jag delar med mig av: det känns väldigt Stephanie Meyer)

Jag gillar faktiskt det här med att slänga ihop ett litet fotoalbum med bilder som ska få en i stämning: inte bara som inspiration för en själv, utan egentligen vore det ju ett bra sätt att marknadsföra berättelser. Istället för EN framsida som måste fånga läsarens intresse har man ett galleri av bilder som ska förmedla stämningen av det man skriver. Det känns lite som att när kindles och e-böcker börjar ta över måste det väl bli nästa logiska steg i utvecklingen?

Vet inte om det här med följande är en grej på den sidan (jag är för van vid tumblr och Twitter för det här ...), men ni kan ju följa mig om ni vill om ni är medlemmar. Själv ska jag nog leta lite fler inspirerande bilder nu. Eller nej, jag menar: jag ska skriva!

True story.

3 kommentarer:

hanna sa...

FÖLJER DIG DIREKT

hanna sa...

Här är min bräda med råd och smarta grejer folk säger om att skriva förresten: https://www.pinterest.com/hannamarie/write/

Ell sa...

DUV AR DEN FÖRSTA JAG FÖLJDE :D

NIIIICE, ska kolla!!